piątek, 27 lutego 2009

Decoupage na tkaninie - kurs obrazkowy



Ozdabiając niewielkie przedmioty często zadajemy sobie pytanie, jak możemy je zapakować w atrakcyjny sposób przy stosunkowo niewielkim nakładzie pracy. Polecam woreczki własnej roboty, które mogą służyć zarówno jako opakowanie jak i np. uzupełnienie kalendarza adwentowego.
Woreczki wykorzystać można również do przechowywania suszonych kwiatów i ziół, a także do pakowania prezentów. Zastosowań jest wiele (dwa z nich widać na załączonych obrazkach), a metoda dekorowania bardzo prosta.

Potrzebne będą:

 woreczek
 klej do tkanin np. colla velo firmy stamperia lub jakiekolwiek medium do tkanin - np. firmy dala
 płaski, miękki pędzelek
 nożyczki
 serwetka
 kawałek folii aluminiowej
 papier do pieczenia
 żelazko (>150 stopni C)



Wycinamy motyw. Do środka woreczka wkładamy kawałek folii aluminiowej po to, by zapobiec sklejeniu tkaniny. Pozostawimy go do końca naszej pracy.
Następnie przyklejamy motyw.
Wielokrotnie na różnych forach dla miłośników decoupage pisałam o wszechstronności i zaletach kleju colla velo. To najlepszy klej specjalistyczny jaki znam, jednak ma niezaprzeczalną wadę: jest bardzo drogi. Jednak polecam go wszystkim tym, którzy lubią dekorować nietypowe powierzchnie, np.: świece czy tkaniny.



Klejenie wymaga nieco wprawy ze względu na specyfikę powierzchni. Opanowanie tej techniki zajmuje naprawdę niewiele czasu. Polecam następujący sposób przyklejania: Mniej więcej na środku serwetki (od spodu) lekko dotykamy powierzchni woreczka miękkim pędzelkiem umoczonym w kleju. Tak by była tylko mała plamka. Serwetkę przykładamy do tkaniny - w miejscu gdzie znajduje się klej dociskamy serwetkę palcem. Kiedy motyw jest przytwierdzony w jednym punkcie, bierzemy odrobinę kleju na pędzelek i od centrum do zewnątrz tapujemy (uderzamy z góry) pędzelkiem w serwetkę. Takie klejenie trochę trwa, ale ma dwie zalety: 1. jest bardzo dokładne, 2. umożliwia klejenie tylko po serwetce, bez wychodzenia poza obręb motywu.
W przypadku użycia kleju colla velo otrzymamy byszczący motyw, z kolei medium do tkanin dala daje zupełnie matową powierzchnię.





Na koniec – po wyschnięciu pracy zakrywamy motyw papierem do pieczenia i przeprasowujemy żelazkiem ustawionym na niecałe dwie kropki (poniżej 150 stopni C). Zbyt wysoka temperatura powoduje żółknięcie kleju.
W przypadku woreczków spodnią stronę materiału zabezpiecza folia aluminiowa. Jeśli chcemy ozdobić np. ściereczkę radzę prasować ją przez papier do pieczenia ułożony na górze i na dole pracy po to, by nie przykleić jej do deski do prasowania.

Tak zabezpieczone prace można prać w temp. do 40 stopni C.

11 komentarzy:

  1. Wielkie dzieki za kurs :)) . Do tej pory byłam wielką przeciwniczką stosowania serwetek w decoupage'u ale w tym przypadku zrobię wyjątek ...na tkaninie nigdy nie próbowałam i chyba już czas ... Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja z kolei bez serwetek nie wyobrażam sobie decu... Szczególnie lubię niemieckie i włoskie. Piękny zbiorek tych ostatnich można zobaczyć w Manufakturze Dobrych Klimatów: http://www.e-mdk.com/esklep/artykuly/Decoupage/serwetki/serwetki.php?producent=W%C5%82oskie
    Pozdrawiam również!

    OdpowiedzUsuń
  3. Właśnie odkryłam Twój kurs! Dzięki serdeczne:-)
    Początkuję w decoupage'u, a to co pokazałaś bardzo mi się spodobało:-)
    Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam , przypadkowo natrafilam na twoj blog , i zapisalam w moim blogu, dziekuje ci za kurs na tkaninie -poniewaz to najbardziej mnie interesuje , myslalam o inspiracji sciegow i decoupage na tkaninie dziekuje serdecznie i wkleje sobie na blog twoj kurs i zdjecia , zapraszam tez do mnie , jesli masz zyczenie pisz przez email -decyzje pozostawiam tobie , serdecznie pozdrawiam , W.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja również przyłączam się do podziękowań :) Kurs ze zdjęciami jest bardzo pomocny. Dzięki niemu będę mogła ozdobić swoje lniane poszewki na poduszki. :) Dziękuję i serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. I ja serdecznie dziękuję :)
    Kursik rewelacyjny.
    Teraz trzeba probowac, probowac, próbować :O)

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziękuję bardzo ! Tego szukałam .Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. dzięki, właśnie ozdabiam woreczek i chciałam się upewnić, czy dobrze robię! Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  9. ja mam za to pytanie, czy technikę decoupage można stosować tylko na białych/jasnych tkaninach, czy to bez znaczenia?
    Jestem kompletnym laikiem w tej dziedzinie, ale nie znalazłam odpowiedzi w internecie :D
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. super kursik zapraszam do obserwowania mojego bloga pozdrawiam graszel.http://styloweinspiracjegraszel.blogspot.com/2012/03/przemalowana-stara-lampka-i-oczywiscie.html

    OdpowiedzUsuń
  11. OD jakiegos czasu szukam sposobu by dokonac transferu na tkanine , ale nie moge znaleśc odpowiedniego kleju , a Twój kursik wydaje sie byc bardzo czytelny , dziekuje.

    OdpowiedzUsuń